Työntekijöiden urapolkuja

Melisa Haahtinen
Antti Hoikkala
Harri Suistio
Riina Maksimainen
Teemu Mäkinen

Melisa Haahtinen, liiketoiminnan kehityksen ja strategian asiantuntija

Melisa Haahtinen on sekä ajattelija että tekijä, jonka käsissä monimutkaisetkin sisällöt sulautuvat luovasti yhteen ja irralliset ideat muokkautuvat vaikuttaviksi konsepteiksi.

”Aloitin RMC:llä vuonna 2015 valmistuttuani diplomi-insinööriksi ja minulla on liki 15 vuoden kokemus liiketoiminnan kehityksestä teollisuudessa. Aloittaessani RMC:llä yritys oli niin nuori, että ensi töikseni pääsin kehittämään yritykselle liiketoimintaprosessit, hankkimaan ja määrittelemään tietojärjestelmiä sekä kehittämään kumppaniverkostoa.

Nykyisessä työnkuvassani liiketoiminnan kehitys- ja strategia-asiantuntijana minulla on kaksi roolia, jossa toisessa osallistun sisäisten ja ulkoisten strategisten hankkeiden suunnitteluun ja toteutukseen ja tuen näin ylimmän johdon päätöksentekoa. Toisessa roolissani työskentelen tiiviisti läpi organisaatiotasojen eri alojen asiantuntijoiden kanssa kehittäen operatiivisia prosesseja ja johtaen teknologiakehityshankkeita.

Olen erittäin kiinnostunut teknologioiden tuloksellisesta hyödyntämisestä ja työn ohella kirjoitan mm. väitöskirjaa.

RMC on ketterä yhtiö, joka on kehittynyt huimasti lyhyessä ajassa. Se on yksi laivanrakennuksen tiennäyttäjistä uusien toimintamallien ja nykyteknologian hyödyntämisessä.”

Tutustu Melisaan LinkedInissä: 

Antti Hoikkala, sisustussuunnittelija

Haasteiden ja työn monipuolisuuden kannattaja

”Olen koulutukseltani merenkulkualan insinööri. Aloitin urani meripalveluyritys Alfons Håkansilla. Saatuani perheenlisäystä palasin Raumalle, ja Rauma Marine Constructions oli seuraava luonnollinen askel urapolullani. Liityin laivanrakennusyhtiön riveihin syksyllä 2016.

Toimin Rauma Marine Constructionsilla sisustuspuolen suunnittelijana. Vastuualueisiini kuuluvat muun muassa laivojen ovien, lukitusten ja ikkunoiden suunnittelu. Työnkuvaani sisältyy myös yleisjärjestelyjen piirtäminen. Palkitsevinta tässä työssä on nähdä oma kädenjälki valmiissa laivakokonaisuudessa ja konseptissa.

Olen mukana kaikkien RMC:n hankkeiden suunnittelussa. Jokaisella hankkeella ja laivalla on omat vaatimuksensa ja yksityiskohtansa. Tämän ansiosta työ pysyy monipuolisena ja haastavana.

Rauma Marine Constructionsilla pystyy ohjaamaan henkilökohtaista urapolkuaan oman kehityksen ja kiinnostuksen mukaisesti. Täällä on todella hyvä yhteishenki. Pienen yhteisön ansiosta on helppo tutustua kaikkiin ja keskustella avoimesti. Omia toiveitaan saa toteuttaa ja jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa työnkuvaansa ja siihen, mitä haluaa tehdä.

Myös monipuolisuus on työn parasta antia. Olen, osana suunnitteluprosessia, tekemisissä myös muiden tiimien osaajien kanssa päivittäin. Se, että saa osallistua erilaisiin projekteihin, joissa kaikissa on omat haasteensa ja vaatimuksensa, lisää työni moninaisuutta ja ylläpitää motivaatiotani.”

Harri Suistio, projekti-insinööri

Isän jalanjäljissä laivanrakennuksen pariin

”Kuvailisin itseäni perinteiseksi Rauman kasvatiksi. Kasvoin ja kävin lukioon asti koulut Raumalla ja pelasin lätkää Lukon junioreissa. Valmistuttuani lukiosta opiskelin laivanrakennuksen diplomi-insinööriksi Otaniemessä Espoossa ja kauppatieteiden maisteriksi Vaasassa, mutta päätin kuitenkin opiskeluiden päätyttyä hakeutua takaisin kotiseudulleni.

Aloitin Rauma Marine Constructionsilla tammikuussa 2016. Alalle päätyminen ei sinänsä ollut mikään sattuma, olenhan toisen polven laivanrakentaja. Isäni oli pitkään, yli 25 vuotta, Rauman telakalla töissä laivanrakentajana erilaisissa tehtävissä. Hänen vahva mentorointinsa on auttanut minua ymmärtämään asioita nopeammin ja laajemmin.

Rauma Marine Constructionsilla suunnittelen laivakonsepteja ja teknisiä ratkaisuja asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin. Lisäksi sovitan tekniikan asiakkaan budjettiin. Suunnittelun ohella saan miettiä laivan rakennustapaa yhdessä tuotannon plannerin kanssa. Hankkeisiini on kuulunut muun muassa Molslinjen-matkustaja-autolautan uudisrakennusprojekti. Lisäksi teen myyntiprojekteja.

Asiakasrajapinnassa tapahtuva työ on usein kilpailupainotteista ja vaatii hetkittäin hyvää paineensietokykyä. Juuri asiakkaan ongelmien ratkaiseminen, joka tapahtuu kovan paineen alla, kuvailee hyvin työrooliani – minulla on monta rautaa samaan aikaa tulessa. Oma yleinen kiinnostukseni meriteollisuutta kohtaan, asiakaslähtöinen ajattelutapani ja ongelmanratkaisukykyni auttavat minua työssäni.

Olen nähnyt omin silmin Rauma Marine Constructionsin ilmiömäisen kasvun noin 30 hengen start-up- tyylisestä yhtiöstä vajaan yhdeksänkymmenen hengen alan huippunimeksi. Myös suunnittelijapuolella kasvu on ollut merkittävä; aloittaessani suunnittelijoita oli tasan kolme, nyt meitä on jo yli kaksikymmentä.

Työn monipuolisuuden ansiosta olen saanut laajan kokonaisymmärryksen laivanrakennusprosessista. Paras puoli työssä on, että pääsee elämään koko laivanrakennusprosessin mukana ja kehittämään omaa ymmärrystään alasta näin kokonaisvaltaisesti.

Rauma Marine Constructionsin työympäristö on opettavainen ja joustava, erityisesti nuorelle laivanrakentajalle. Täällä ei piilotella omaa tietotaitoa, vaan halutaan nimenomaan jakaa sitä uusille tulokkaille ja kehittää heidän osaamistaan.”

Tutustu Harriin LinkedInissä: 

Riina Maksimainen, sisustussuunnittelija

Laiva rakennetaan ihmisten kanssa

“Olen alkuperäiseltä koulutukseltani materiaalitekniikan diplomi-insinööri, mutta sen lisäksi olen käynyt muuntokoulutuksen laivasuunnittelijaksi. Rauma Marine Constructionsille tulin alun perin tammikuussa 2018 koulutukseeni kuuluvaan työharjoitteluun, ja olen täällä edelleen.

Suunnittelen laivojen sisätiloja. Sisustustiimille kuuluu käytännössä kaikki laivan teräskuoresta sisäänpäin. Minun vastuullani on ikkunoiden ja kyltityksen suunnittelu. Lisäksi teen suunnitelmia miehistötiloille. Vaikka työnimikkeeni on sisustussuunnittelija, teen insinöörin töitä. En työskentele värimaailmojen tai materiaalivalintojen kanssa. Teen toimistotyötä, mutta on tärkeää, että pääsen tarvittaessa käymään myös rakennettavalla laivalla. Esimerkiksi erilaisten kyltitysten suhteen se on välttämätöntä, koska viranomaiset tulevat paikan päälle katsomaan, että ne täyttävät määräykset. Vierailut ovat helppoja, koska laivat rakentuvat tuossa vieressä.

Koska ikkunoiden ympärille rakentuu kokonainen laiva, minun pitää hallita työssäni laivan kokonaiskuva ja tuntea hyvin esimerkiksi eristykset. Se on myös vahvuuteni ja tekee työstäni kiinnostavaa. Olen utelias ja kiinnostunut siitä, miten ja miksi asioita tehdään. Tämän takia tykkään kehittää myös työnteon prosesseja, ja koen onnistuneeni esimerkiksi siinä, että olemme saaneet yhtenäistettyä työtapojamme.

RMC:llä olen oppinut tietenkin paljon laivoista. Laivojen lisäksi olen oppinut yleispäteviä taitoja. Vaikka teemme laivoja, itse työ tehdään lopulta ihmisten kanssa. Tiimityöskentelytaitoni ovat kehittyneet jo muutamassa vuodessa huomattavasti.

Meillä on tosi hyvä henki. On hienoa, että työkavereilta voi aina kysyä, jos ei tiedä jotain. Koska työyhteisömme ei ole vielä kovin iso, on byrokratiakin vähissä. RMC:llä on myös hyvät mahdollisuudet laajentaa osaamistaan sivusuunnassa. Itseään pystyy kehittämään, ja halukkuudesta erilaisiin koulutuksiin myös kysellään aktiviisesti. En ole vielä itse ehtinyt osallistua koulutuksiin, mutta osallistun varmasti tulevaisuudessa.”

Teemu Mäkinen, projektipäällikkö

Perinteitä kunnioittaen, eteenpäin katsoen

“Tulin Rauman telakalle töihin ensimmäisen kerran vuonna 2005, jolloin telakka oli Akerin omistuksessa. Työskentelin välissä parisen vuotta Turun telakalla, mutta palasin Raumalle vuonna 2015 – tuolla kertaa RMC:lle. RMC on vielä nuori yhtiö, mutta työnantajana joustava. Täällä luotetaan ihmisten ammattitaitoon.

Olen valmistunut Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta diplomi-insinööriksi konetekniikan osastolta vuonna 2003. Heti valmistumisen jälkeen olin puolitoista vuotta konepajalla töissä, mutta sen jälkeen olen työskennellyt laivanrakennuksen parissa. Itse laivanrakennukseen minulla ei ole varsinaista peruskoulutusta, mutta oma koulutukseni tarjoaa hyvät valmiudet tuotannon eri tehtäviin. Olen itse asiassa saanut toimia koulutustani vastaavassa tehtävässä. RMC:llä olen toiminut projektipäällikkönä teräsrakentamiseen painottuvissa projekteissa. Laivaprojekteissa olen vastannut teräs- ja lohkotuotannosta.

Lohkotuotanto tapahtuu halleissa, mutta minun työaikani kuluu pääasiassa toimistolla ja neuvotteluhuoneissa. Käyn tietenkin myös tuotannossa, mutta 15 vuoden kokemuksella pystyn jo aika hyvin raporteista ja numeroista lukemaan, mikä työn tilanne on. RMC:llä on töissä paljon kokenutta porukkaa, joka on ollut telakalla pitkään. On tärkeää kunnioittaa laivanrakennuksen perinteitä, mutta tietenkin myös hyvä katsoa eteenpäin, koska työympäristö muuttuu jatkuvasti.

Minulla on laskentatavasta riippuen useita kymmeniä alaisia. Pyrin johtamaan maalaisjärjellä ja perustelemaan päätökseni faktoilla mututuntuman sijaan. Haluan olla alaisiani kohtaan tasapuolinen ja suoraselkäinen. RMC:n alkuaikoina olen itse saanut apua työhöni minua kokeneemmilta mentoreilta. Tuotanto itsessään on minulle tuttua, mutta esimerkiksi projektien johtamisessa ja niiden talouspuolessa olen saanut lisäoppia. Mentorini ovat osanneet tarttua oikeisiin asioihin, ja heihin pystyi tarvittaessa turvautumaan. Pyrin nyt myös itse avoimin mielin kertomaan asioista nuoremmille ja mentoroimaan tarvittaessa.”