Rauman telakalla juhlistettiin ensimmäisen monitoimikorvetin kölinlaskua
Ensimmäisen Laivue 2020 -hankkeen monitoimikorvetin köli laskettiin Rauman telakalla torstaina 11. huhtikuuta. Perinteisellä kölinlaskuseremonialla juhlistetaan aluksen syntyhetkeä, josta alkaa varsinainen rungonkoonti.
Aluksen ensimmäinen kölilohko kehtoineen laskettiin sen rakennuspaikkana toimivassa monitoimihallissa rakennuspukkien päälle. Lohkon alle asetettiin perinteiset onnenkolikot, jotka laivan valmistuttua jatkavat matkaansa sen mukana.
Monitoimikorvetit rakennetaan kansallisen turvallisuuden takia sisätiloissa, katseilta suojassa. Tämän takia myös itse kölinlaskuseremonia oli ulkopuolisilta suljettu. Seremoniaan osallistuivat tilaaja Puolustusvoimien logistiikkalaitos, Merivoimat, laivojen luokituslaitos Lloyds’s Register ja Rauma Marine Constructionsin (RMC) johto sekä projektin avaintyöntekijät.
”Tämä päivä on erityisesti koko telakan henkilöstön yhteisen kädenjäljen päivä. Laiva, tänä päivänä lohko, voidaan nähdä symbolina, joka kuvastaa telakkamme ja meidän henkilöstömme sitoutumista maanpuolustukseen. Nyt valmistunut työ on edellyttänyt toimivaa, laajaa ja avointa yhteistyötä tilaajan ja kaikkien projektiin liittyvien osapuolten välillä. Toteutunut yhteistyö on voimavara, joka takaa onnistuneen lopputuloksen”, kertoo projektijohtaja Timo Ståhlhammar.
Tuotannon aloituksesta on kulunut viisi kuukautta ja operatiivinen vaihe on edennyt tehokkaasti. Rungon ensimmäinen osa painaa 56 tonnia. Laivue -hankkeen suora työllistämisvaikutus Suomessa on noin 3 600 henkilötyövuotta.
RMC:n perustamisesta yli kymmenen vuotta
Kokonaan suomalaisessa omistuksessa olevan RMC:n perustamisesta tuli maaliskuussa 2024 kuluneeksi kymmenen vuotta. Tänä aikana se on rakentanut kaupalliseen käyttöön palkitut matkustaja-autolautat MyStarin Tallinkille (2022), Aurora Botnian Wasalinelle (2021) ja Hammershusin Molslinjenille (2018).
RMC rakentaa Merivoimille yhteensä neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia. Monitoimikorvetti on sota-alus, joka pystyy toteuttamaan tehokkaasti merivoimien tehtäviä merellä ympäri vuoden. Suorituskyvyltään ja ominaisuuksiltaan ainutlaatuiset sota-alukset on suunniteltu Itämeren vaihteleviin olosuhteisiin. Ne pystyvät toimimaan myös jääolosuhteissa.
Rauman telakan perinteet yhteistyöstä Merivoimien kanssa ovat vahvat. Historian saatossa Raumalla on rakennettu neljä Hamina-luokan alusta, kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa, neljä Rauma-luokan ohjusvenettä ja ilmatyynyalus ITA Tuulin. Raumalla on rakennettu myös useita jäänmurtajia ja muita erikoisaluksia.
Monitoimikorvettien lisäksi Rauman telakalla on tällä hetkellä rakenteilla kaksi matkustaja-autolauttaa Spirit of Tasmanialle Australiaan. Laivoista ensimmäinen laskettiin vesille vuoden 2023 lokakuussa. Toisen aluksen rungonkoonti on lähes valmis.
RMC:n tilauskanta on yli miljardi euroa.
Monitoimikorvettien päätiedot:
Pituus: 117 m
Leveys: 16,5 m
Syväys: 5 m
Miehistö: 70