Historiallinen kölinlasku Raumalla – RMC:n ensimmäinen alus rakentuu vauhdilla

Laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions Oy (RMC) työstää parhaillaan matkustajaautolauttaa Tanskan saaristoliikenteeseen. 158-metrisen aluksen köli laskettiin veteen perjantaina Raumalla. Alus luovutetaan tanskalaisyhtiölle ensi keväänä.

Rauma Marine Constructionsin telakalla elettiin perjantaina historiallisia hetkiä, kun yhtiön ensimmäisen tilauksen, tanskalaisen Molslinjenin käyttöön tulevan autolautan köli laskettiin. Kölilohko painaa arviolta 195 tonnia, se on 24,5, metriä leveä ja 8,5 metriä korkea.

Kuten perinteisiin kuuluu, laskun yhteydessä kölin alle laitettiin onnenlantit. Satavuotiaan Suomen kunniaksi nyt käytössä olivat Suomi 100 –juhlavuoden erikoiskolikot.

”Kölinlasku on laivanrakennuksessa aina merkittävä taitekohta ja tavallaan laivan syntyhetki.Tähän asti on tehty vain osia. Tässä tapauksessa on erityisen hienoa todistaa sitä, onhan nyt rakenteilla oleva alus myös meille erityinen”, RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen sanoo.

Alus tullaan rakentamaan kölinlaskupäivänä voimassa olevien sääntöjen mukaisesti. Rakennustyöt ovat edenneet suunnitelmien mukaan ja seuraava merkkipaalu, laivan vesillelasku, tapahtuu joulukuussa.

Matkustajakapasiteetti lähes tuplaantui

Molslinjenin matkustajalautan on määrä olla liikenteessä syksyllä 2018. Laivan matkustajakapasiteetti on noussut sopimuksen tekohetken 400:stä yli 700 henkilöön. Rahtia alukseen mahtuu noin 90 rekan täysperävaunua. Pääasiallinen rahti tulee olemaan nimenomaan rekkoja, mutta lautalla kulkee tarvittaessa myös satoja henkilöautoja.

Laiva liikennöi Tanskan saaristossa ympäri vuoden. Se on suunniteltu pääsääntöisesti reitille Køge (Tanska) – Rønne (Bornholm), mutta kesällä alus liikennöi myös Rønnen ja saksalaisen Sassnitzin välillä.

Alus rakennetaan kokonaisuudessaan Raumalla ja sen työllistämisvaikutus on arviolta tuhat henkilötyövuotta. Myös tulevien tilausten eteen paiskitaan töitä.

”Meillä on aktiivinen tarjouskanta ja teemme kovasti töitä seuraavan laivakaupan eteen. Tällä hetkellä käsissämme on suunnittelusopimus puolustusvoimien Laivue 2020 –taistelualuksista ja teemme kaikkemme, että saamme myös rakentaa ne. Lisäksi merentutkimusalus Arandan pidennysprojekti työllistää meitä tällä hetkellä”, toimitusjohtaja Heikki Pöntynen kertoo.