Uuden Vaasa-Uumaja-aluksen rakentaminen käynnistyi Rauman telakalla juhlallisin seremonioin
Kvarken Linkin uuden aluksen rakentaminen on käynnistynyt Rauma Marine Constructionsin telakalla perinteisellä aloitusseremonialla. Vaasa-Uumaja-välille tulevan matkustaja-autolauttaan tuleva hybridisähköjärjestelmä ja matkustaja-autolautoille harvinainen sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä tekevät aluksesta ympäristöystävällisimmän tällä hetkellä rakenteilla olevista RoPax-aluksista.
Rauma Marine Constructionsin telakalla on alkanut uuden matkustaja-autolautan rakentaminen. Rakentamisen käynnistymistä juhlistettiin telakalla maanantaina 16.9. perinteisellä steel cutting -seremonialla. Kyseessä on Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan omistaman Kvarken Linkin uusi Vaasan ja Uumajan välille tuleva alus, jonka matkustajakapasiteetti on 800 matkustajaa. Lastikapasiteettia aluksessa on rekoille 1500 kaistametriä. Rakentamisen kanssa samaan aikaan tehdään myös laivan varustelusuunnittelua. Aluksesta tulee erittäin ympäristöystävällinen, ja kyseessä on maailman ensimmäinen autolautta, jolla on Clean Design -luokkamerkki.
”Kyseessä on toistaiseksi ympäristöystävällisin alus omassa luokassaan. Polttonaineena se tulee käyttämään pääosin nesteytettyä maakaasua LNG:tä. Lisäksi uudessa aluksessa voidaan hyödyntää Vaasassa tuotettua biokaasua ja liikenne satamiin voidaan hoitaa sähköllä”, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.
Luokituslaitos DNV GL:n myöntämä Clean Design luokkamerkintä viestii RMC:n tavoitteesta olla mukana kehittämässä merenkulkualalle entistä puhtaampia polttoainevaihtoehtoja ja teknologiaratkaisuja.
Aluksen seuraava merkittävä virstanpylväs on kölinlasku, joka tapahtuu näillä näkymin alkuvuodesta 2020. Valmis alus luovutetaan tilaajalleen keväällä 2021.
Kuluvasta vuodesta tulossa telakalle hyvä
Kvarken Linkin uusi alus on toistaiseksi suurin RMC:n telakalla rakennettava laiva. Tallinkin tuleva shuttle-alus tulee kuitenkin olemaan vielä merkittävästi suurempi. Sen suunnittelutyöt jatkuvat samaan aikaan nyt aloitetun aluksen rakentamisen kanssa. Nyt käynnistyneen rakentamisen työllistämisvaikutus on merkittävä, 800 henkilötyövuotta. Kiireisimmillään aluksen parissa työskentelee arviolta 500 henkilöä.
”RMC:n tavoitteena on olla Euroopan johtava matkustaja-autolauttojen rakentaja, ja Kvarken Linkin ja Tallinkin alusten rakentaminen luovat tälle hyvää pohjaa. Meillä onkin nyt erittäin hyvä vauhti päällä telakalla ja vuodesta näyttää tulevan taloudellisesti hyvä. Luonnollisesti jatkamme myös uusien mahdollisten laivatilausten kartoittamista samalla, kun olemassa olevat sopimukset siirtyvät tuotantoon”, Jyrki Heinimaa sanoo.
Uusi alus korvaa nykyisen Wasa Expressin Wasalinen liikenteessä. Valmistuessaan alus tulee liikennöimään Merenkurkun yli päivittäin.