Kumppanimme ja sijaintimme vahvistavat kykyämme rakentaa ylivoimaisia aluksia.
Me olemme keskeinen tekijä Suomen strategisessa laivanrakennuskapasiteetissa. Täysin suomalaisomisteisena laivanrakennusyhtiönä yhdistämme vuosisatojen merenkulkutradition ja huipputeknologian Rauman Seaside Industry Parkissa. Tiivis yhteistyö Rauman kaupungin kanssa takaa merkittävän kapasiteetin ja investointivalmiuden vastaamaan haastavimpiinkin projekteihin.
Kaiken kattavat omat valmiudet
Meillä on täydellinen talon sisällä tapahtuva valmistusprosessin, jossa hallinnoidaan kaikki aluksen rakentamisen vaiheet teräksen leikkauksesta lopulliseen käyttöönottoon. Integroitu tuotantoprosessimme takaa laadun, tehokkuuden ja tarkkuuden koko laivanrakennuksen ajan.
Rakennusprosessimme kulku

1. Teräksen varastointi
- 1 400 m² varastotilaa, johon pääsee rautatie-, maantie- ja merikuljetuksilla
- Kyky käsitellä levyjä, joiden koko on jopa 3,5 x 12,5 m
- Paikan päällä oleva nosturi tehokkaaseen materiaalinkäsittelyyn
2. Teräksen esikäsittely
- Täydelliset pesu-, hiekkapuhallus- ja esimaalauslaitteet
- Mahdollistaa standarditeräsmateriaalien käytön
- Varmistaa asianmukaisen korroosiosuojan heti alkuvaiheesta lähtien
3. Osatuotanto
- Kaksi rinnakkain toimivaa tuotantolinjaa
- Täysin automaattinen profiilien leikkauslinja (60–340 mm)
- Automatisoitu T-palkkilinja induktiivisella suoristuksella
- Raskaat levynvalssaus- ja taivutuskoneet, teho jopa 1000 t
- 3 plasmaleikkauskonetta (4–90 mm) viisteytystoiminnolla
4. Lohkotuotanto
- 25 yksittäistä lohkopaikka 100 tonnin nosturilla
- Yhteenlaskettu nostokapasiteetti jopa 300 tonnia
- Modulaarinen rakenne tehokasta kokoonpanoa varten
5. Maalaushallit
- 3 erillistä maalauspaikkaa ilmastoiduissa, lämmitetyissähalleissa
- Kolme maalaushallia, joiden yhteispinta-ala on 2 500 m² (26 910 ft²)
- Suurin lohkokoko 30 x 29 x 12 m (98 x 95 x 39 ft)
- Lämpötilasäädelty ympäristö, maksimilämpötila 30 °C
6. Osaston / lohkon varustelu
- 4 monipyöräistä alustaa, joiden kantavuus on jopa 420 tonnia
- RMC-rakennusmenetelmä takaa tehokkaat yläpuoliset varustustyöt
- Strateginen esivarustelu lyhentää kokonaisrakennusaikaa
7. Rungon rakentaminen
- Useita runkojen pystytyspaikkoja, joiden mitat ovat vaikuttavat:
- Rungon rakentaminen 7a+b:
Pituus 186 m, leveys 44 m, korkeus 32 m
– Ovet 30 x 20 m, pääovi 40 x 25 m
– Kahden rungon samanaikainen rakentaminen
– Nosturin nostokapasiteetti 260 t + 200 t - Rungon rakentaminen 7c+d:
Pituus 260 m, leveys 85 m
– Kahden rungon samanaikainen rakentaminen
– Nosturikapasiteetti 3 x 150 t
– Käytettävissä lisäksi liikkuvia nostureita
Rungon rakennuspinta-ala yhteensä: 4 420 m² (47 576 ft²)
Nostokapasiteetti: 270 t
Kaksi sisätilaa, jotka mahdollistavat rakentamisen ympäri vuoden sääolosuhteista riippumatta
Teräksen tuotantilat:
- 23 600 m² (254 028 ft²) tuotantotilaa
Erilaiset plasma- ja kaasuleikkauslaitteet
Paneeli-/profiilileikkaus, raskas taivutus ja puristuskapasiteetti
Puoliautomaattinen T-palkkien hitsaus ja profiilien hitsaus
Kestävä monipyöräinen kuljetusjärjestelmä
Monitoimihalli:
- 7 430 m² (79 976 ft²) rakennuspinta-ala
460 tonnin nostokapasiteetti
Joustava tila erilaisiin rakennustarpeisiin
- Kuivatelakan mitat: 260 x 85 x 16 m (853 x 278 x 52 ft)
- Kuivatelakan nostokapasiteetti: 300/480 t
- Raskas vesillelaskuramppi: 30 m (128 ft) leveä, kantavuus 5 000 t
- Puoliksi uppoava proomu: Proomun kantavuus: 11 000 t
8. Lopullinen varustelu ja käyttöönotto
Useita varustelulaitureita:
- Laituri (a): 240 m pitkä, kaikki tarvittavat energiayhteydet ja generaattoreiden käyttöönottoon tarvittavat voimalähteet
- Laituri (b): 220 m pitkä
- Kapasiteetti (c): Erilliset turvallisuusalueet arkaluontoisille projekteille
Kokonaisvarustelu kapasiteetti
- Pituus: 220-240m (721-787 ft)
RMC:n laivanrakennustavan strategiset edut
Fasiliteettiemme suunnittelu ja prosessivirrat tarjoavat merkittäviä etuja:
- Integraation tuoma tehokkuus: Kokonaisvaltainen valmistusprosessi teräksen leikkauksesta lopulliseen käyttöönottoon vähentää riippuvuuksia ja virtaviivaistaa tuotantoa.
- Rinnakkaisrakennuskapasiteetti: Useat rungonrakennustilat ja maalaushallit mahdollistavat useiden alusten samanaikaisen rakentamisen, mikä optimoi aikataulut ja resurssien käytön.
- Säästä riippumaton toiminta: Rungon kokoonpano ja kriittiset prosessit mahdollista toteuttaa sisätiloissa, mikä takaa ympärivuotisen tuotannon Suomen haastavista sääolosuhteista huolimatta.
- Logistinen joustavuus: Saavutettavissa rautateitse, maanteitse ja meritse, kattava sisäinen kuljetusjärjestelmä, mukaan lukien raskaat monipyöräiset ajoneuvot, joilla voidaan kuljettaa suuria komponentteja.
- Kumppanuusverkosto: Tiivis yhteistyö laivasuunnittelun ja vaativiin olosuhteisiin soveltuvien avainkomponenttien alalla toimivien kumppaneiden kanssa, sekä joustava resurssien saatavuus, laajentavat kykyjämme fyysisten tilojemme ulkopuolelle.
Sitoutuminen huippuosaamiseen
Rauma Marine Constructionsissa yhdistämme huippuluokan tilat ja sukupolvien aikana kertyneen suomalaisen laivanrakennuksen osaamisen. Kattavat valmiudet mahdollistavat poikkeuksellisen laadukkaiden alusten toimittamisen, jotka on suunniteltu toimimaan vaativimmissakin olosuhteissa. RMC on valmis vastaamaan Suomen strategisiin merenkulkuun liittyviin tarpeisiin ja palvelemaan kansainvälisiä asiakkaita erinomaisesti merivoimien aluksista matkustajalauttoihin ja erikoistuneisiin jääluokan aluksiin.