Tallinkin uuden matkustaja-autolautan pääkoneiden valmistus täydessä vauhdissa

Rauma Marine Constructionsin (RMC) Rauman telakalla rakennettavan Tallinkin uuden shuttlealuksen, MyStarin, pääkoneiden valmistus on käynnissä. Ensimmäinen pääkone on valmistunut ja koeajettu tehtaalla onnistuneesti. Kaksoispolttoaineratkaisulla varustetut pääkoneet alukseen valmistaa saksalainen MAN Energy Solutions.

Helsinki-Tallinna välillä liikennöivä nopea shuttlealus, MyStar, on valmistuttuaan yksi Itämeren ympäristöystävällisimmistä aluksista. Kaksoispolttoaineratkaisulla varustetut pääkoneet ovat tärkein teknologinen ratkaisu aluksen ympäristöystävällisyyden ja energiatehokkuuden varmistamiseksi. Yhden pääkoneen nimellisteho on 8400 kW eli 11 265 hevosvoimaa (hp). Yhteensä alukseen tulee viisi 8-sylinteristä pääkonetta.

MyStarissa käytetään ensisijaisena polttoaineena vähäpäästöistä nesteytettyä maakaasua (LNG). Aluksella on mahdollista käyttää tulevaisuudessa polttoaineena myös biokaasua, kun siitä tulee käyttökelpoinen polttoainevaihtoehto. Aluksen edistyksellinen sähköpropulsiokoneisto mahdollistaa laivan operoinnin kaikissa tilanteissa energiatehokkaasti jopa 27 solmun nopeudella.

– Haluamme olla kehityksen kärjessä ottamassa käyttöön teknologisia kokonaisratkaisuja ympäristöystävällisen merenkulun kehittämiseksi. Nyt rakenteilla olevan MyStarin pääkoneet voidaan käynnistää nesteytetyllä maakaasulla. Diesel-polttoaineen kulutus on näin ollen myös käynnistyksessä mahdollisimman vähäistä, mikä vähentää päästöjä merkittävästi omalta osaltaan, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

– Tallink Grupp etsii jatkuvasti innovatiivisia ja vihreitä ratkaisuja Itämerelle ja merenkulkuun yleensä. Valmistuttuaan MyStar on laivastomme toinen LNG-käyttöinen nopea alus, joka operoi Tallinna-Helsinki välillä. On hienoa työskennellä saman henkisten yritysten kanssa, kuten MAN Energy Solutions, joille innovatiiviset ja ympäristöystävälliset ratkaisut ovat liiketoiminnan ydintä. Yhteistyössä voimme saavuttaa kestävän merenkulun tavoitteet, täyttää kaikki nykyiset ja tulevat säädökset samalla kun varmistamme pienemmät merenkulun ympäristövaikutukset, sanoo Tallin Gruppin kapteeni Tarvi-Carlos Tuulik.

MyStar-matkustaja-autolautan tuotanto aloitettiin Rauman telakalla 6. huhtikuuta 2020. MyStar on tällä hetkellä suurin RMC:n rakenteilla oleva laiva Rauman telakalla. Alus on noin 212 metriä pitkä, ja sen bruttovetoisuus on noin 50 000 tonnia. Matkustajia ja miehistöä alukseen mahtuu 3 000 henkeä ja siinä on 1 900 kaistametriä tilaa ajoneuvolle ja rekoille. Projektin työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta. MyStar liikennöi tulevaisuudessa Helsinki–Tallinna-välillä. Aluksen rakentamisessa otetaan huomioon aluksen operointiprofiili, suurten matkustajamäärien ja ajoneuvojen tehokas toiminnallisuus sekä viihtyvyys.

MyStarin tuotannon aloitus videoitiin ja se on katsottavissa osoitteessa: https://vimeo.com/400237809

Jaa: