Spirit of Tasmania IV laskettiin vesille juhlallisesti
Mittava projekti on kaikkien aikojen suurin Australian ja Suomen välinen vientikauppa. Maantieteellisesti Suomen ja Australian erottaa pitkä matka, tässä projektissa olemme saaneet huomata, että ihmiset voivat olla lähellä toisiaan, vaikka he ovatkin fyysisesti kaukana. Yhteistyö ja yhteisöllisyys on ennennäkemätöntä ja se varmasti välittyi myös perjantaina 27.10.2023 pidetyssä nimenanto- ja vesillelaskutilaisuudessa.
Juhlapuheessaan RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen kertoi, että on poikkeuksellista, että täällä pohjoisen maailmankolkassa, pikkukaupungissa Raumalla, rakennamme matkustaja-autolauttoja eteläisimmälle kaupalliselle lauttareitille Australiasta Tasmaniaan. Tuskinpa on sattumaa, että olemme aiemmin toimittaneet vastaavan matkustaja-autolautan pohjoisimmalle kaupalliselle reitille Vaasasta Uumajaan, ja se on saavuttanut tunnustettua menestystä. Tämä on se, mitä teemme täällä Raumalla.
Laivanrakennuksen perintömme sisältää aluksia äärimmäisiin sääolosuhteisiin ja moniin eri tarkoituksiin, kuten tutkimukseen, nopeimpiin kaupallisiin matkustaja-autolauttoihin, erikoisaluksiin sotilaskäyttöön ja olemme jopa toimittaneet jäätä murtavan aluksen Etelä-Afrikkaan. Se on meidän osaamistamme ja rohkeutta ottaa globaalissa mittakaavassa projekteja ja haasteita, kertoo Mika Nieminen (alla kuvassa).
TT-linen hallituksen puheenjohtaja Mike Grainger (alla kuvassa) kiitteli vuolaasti projektissa mukana olevia henkilöitä ja eritoten raumalaista laivanrakennusosaamista. Heille oli aikoinaan selvää, että he haluavat laadukkaan laivan ja haluavat sen Raumalta.
Enne valoisasta tulevaisuudesta
Juhlapuheiden jälkeen siirryttiin laivan luokse rakennusaltaan reunalle. Ensimmäisenä vuorossa oli nimenanto, joka tapahtui perinteisin menoin. Läpi laivanrakennuksen pitkän historian aluksen kastamisen on katsottu tuovan sille pitkää ikää ja hyvää onnea. Laivan kummi Deborah Grainger rikkoi paikallisen tasmanialaisen kuohuviinin, Tasmanian Jansz Vintage Cuveen laivan kylkeen. Pullo rikkoutui ensiyrittämällä, jonka kerrotaan olevan enne valoisasta tulevaisuudesta. Tätä hienoa hetkeä säesti trumpetin fanfaarit ja juhlaväen iloiset kasvot ja aplodit.
”Kiitos Rauma Marine Constructionsille, joka on rakentanut poikkeuksellisen aluksen, todellisen insinööritaidon ja suunnittelun ihmeen, joka ilmentää niiden unelmia ja toiveita, jotka ovat kaataneet osaamisensa ja intohimonsa sen luomiseen,” kertoi laivan kummi Deborah Grainger.
Matkaa keulasta ja perään kertyi yli 200 metriä, kun siirryttiin seuraavaan tapahtumaan, joka oli odotettu vesillelasku. RMC:n telakalla vesillelasku suoritettiin turvallisesti nykyaikaisin menetelmin täyttämällä vedellä allas, jossa alus rakennettiin. Venttiilien äärelle oli kerääntynyt joukko RMC:n ja TT-linen henkilöitä. Ei mennyt aikaakaan, kun merivettä alkoi virrata isoista putkista sisään. Tämä sai juhlaväen jälleen iloitsemaan.
Altaan täyttymiseen meni kahdeksan tuntia, jonka jälkeen alus siirrettiin altaasta varustelulaituriin. Varustelutyövaiheessa rakentamisen painopiste on putki- ja sähkötöiden viimeistely sekä hotellialueella sisustustyöt. Lisäksi aluksen konehuoneiden ja autokansien varustelutyöt jatkuvat. Varusteluvaihe jatkuu eri järjestelmien käyttöönotoilla ja huipentuu ennen laivan luovutusta tehtäviin merikokeisiin.
Ensi viikolla rakennusallas alkaa jälleen täyttyä laivan lohkoista, kun sisaraluksen rungonkoonti käynnistyy. Hyvä yhteistyö ja projektin eteneminen jatkuu tiiviisti yhdessä TT-linen kanssa.
Kuvassa vasemmalta RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen, laivan kummi Deborah Grainger ja TT-linen hallituksen puheenjohtaja Mike Grainger.
Lisää kuvia tapahtumasta: https://rmckuvapankki.photos/public-folder/
Katso myös videokooste tapahtumasta.