RMC keskittyy tuotannon kehittämiseen ja uusii samalla johtoaan
RMC perustettiin vuonna 2014, kun STX Finlandin toiminta loppui Raumalla. Yhtiö on moninkertaistanut liikevaihtonsa viime vuosina ja sen tilauskirja on nyt yli miljardi euroa. Nykyinen toimitusjohtaja VT Jyrki Heinimaa on ollut RMC:n johdossa vuodesta 2017 alkaen. RMC on kasvanut Heinimaan johdolla start-upista maailmanluokan laivanrakennusyhtiöksi, jolla on vahva osaaminen niin matkustaja-autolautoissa kuin viranomaisaluksissa. Nyt on Heinimaan mukaan aika siirtyä eteenpäin.
”Olemme tulleet valtavan matkan hyvin lyhyessä ajassa. Kun tulin toimitusjohtajaksi vuonna 2017 tavoitteenamme oli rakentaa RMC:stä varteenotettava kilpailija maailman telakoille ja siinä olemme onnistuneet. Esimerkiksi vuonna 2020 yhtiön kasvuvauhti oli yli 400 prosenttia. Tullessani mietin, että viisi vuotta saman laivan peräsimessä olisi hyvä aika ja nyt kun se alkaa olla täynnä, on tullut aika etsiä uusia haasteita. Olen erittäin kiitollinen RMC:lle, kaikille kollegoilleni, verkostokumppaneille ja asiakkaille mahdollisuudesta olla mukana rakentamassa maailmanluokan autolauttojen tekijää takaisin Raumalle. Nyt on kuitenkin sopiva hetki jättäytyä taka-alalle ja osallistua meriteollisuusverkoston rakentamiseen muissa rooleissa”, toteaa Jyrki Heinimaa.
RMC:n hallitus on nimittänyt väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi DI Mika Laurilehdon, joka vastaa myös suunnittelusta. Laurilehto tuli RMC:lle vuonna 2020. Sitä ennen hän toimi johtotehtävissä Saksassa MV Werften -telakalla ja Suomessa Deltamarin Oy:n toimitusjohtajana vuosina 2005–2017.
Samalla myös Laivue2020-hankkeen johto uudistuu. Projektia johtanut RMC:n varatoimitusjohtaja Timo Suistio jää eläkkeelle syksyllä 2022. Laivue-hankkeen uudeksi projektijohtajaksi on nimitetty kommodori evp Timo Ståhlhammar, joka on toiminut RMC:llä vuodesta 2016 hankkeen taistelujärjestelmistä vastaavana projektipäällikkönä. Ennen sitä Stålhammar oli Suomen puolustusasiamiehenä Yhdysvalloissa. Suistio jatkaa eläköitymiseensä asti Laivue-hankkeen ja myyntiprojektien tukena Senior Advisor -roolissa.
Kotimainen omistus ja vahva osaaminen arktisessa laivanrakennuksessa RMC:n kivijalat
RMC on kokoluokassaan ainoa kokonaan kotimaisessa omistuksessa oleva yhtiö, mikä mahdollistaa päätösten ja työllisyyden pysymisen Suomessa. RMC on erikoistunut jäänmurtajien, matkustaja-autolauttojen sekä puolustusvoimien ja viranomaisten tarvitsemien alusten kehittämiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon. Yhtiöllä on korkean tason osaamista arktisessa laivanrakennuksessa, johon Suomen meriteollisuuden osaaminen ja kilpailukyky nojaavat vahvasti.
RMC:n strategia pohjaa verkottuneeseen toimintamalliin. Yhtiössä työskentelee yli 200 laivanrakennuksen asiantuntijaa, jotka johtavat yhteistyötä projektien toteutuksesta vastaavien kymmenien kumppaniyritysten kanssa.
Tällä hetkellä RMC:llä on rakenteilla Tallinkin uusi matkustaja-autolautta. Lisäksi Rauman telakalla on aloitettu kahden Spirit of Tasmania -yhtiön tilaaman matkustaja-autolautan rakentaminen Australian ja Tasmanian väliselle reitille.
Yhtiö on myös aloittamassa Merivoimien Laivue2020-hankkeen korvettien rakennustöitä. Sitä varten Rauman telakalle on parhaillaan nousemassa 26 miljoonan euron monitoimihalli, jossa alukset voidaan rakentaa sisätiloissa. Halli on merkittävä satsaus myös muihin tulevaisuuden projekteihin.
“Nyt on hyvä aika katsoa yhtiön uutta vaihetta tuorein silmin. RMC on ottanut paikkansa suomalaisena telakkana maailman telakoiden joukossa. Haluamme kiittää Jyrki Heinimaata merkittävästä panoksesta RMC:n kasvattamisessa. Hänen ansiostaan tilauskanta ulottuu jo vuosikymmenen jälkipuoliskolle saakka”, RMC:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini kiittelee.