fbpx

Rauma Marine Constructionsin ja Meyer Turun yhteistyö laajenee entisestään – uuden Tallink-laivan suunnittelussa hyödynnetään Turun telakan osaamista

Laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructionsin (RMC) ja Meyer Turun yhteistyö saa jatkoa. Rauman telakan viimeisimmän laivatilauksen, uuden Tallink Shuttle -aluksen suunnittelussa hyödynnetään sisaralus MS Megastarin suunnitteluaineistoa, jonka käyttöoikeuden RMC on ostanut Meyer Turulta. Entistäkin ympäristöystävällisempi alus luovutetaan Tallinkille vuoden 2022 alussa.

Rauma Marine Constructions Oy (RMC) ja AS Tallink Grupp solmivat uuden Shuttle-laivan rakennussopimuksen tämän vuoden maaliskuussa. Hankkeen suunnitteluvaihetta varten RMC on hankkinut perusominaisuuksiltaan samankaltaisen sisaralus MS Megastarin suunnitteluaineiston

käyttöoikeuden Meyerilta. MS Megastar luovutettiin Tallinkille Meyer Turun telakalta vuoden 2017 alussa. Toimiva yhteistyö on edellytys Suomen meriklusterin menestykselle, muistuttaa Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

”Yhteistyöstä hyötyvät aina molempien osapuolten lisäksi koko ala ja myös laajemmin ajateltuna koko Suomi. Olemme erittäin iloisia yhteistyöstä Meyerin kanssa. Uuden yhteistyökuvion myötä pystymme toteuttamaan uuden Shuttle-aluksen kustannustehokkaasti jo hyväksi todettuja ratkaisuja hyödyntäen”, toteaa Heinimaa.

Rauma Marine Constructionsin ja Meyer Turun yhteistyö on alkanut vuoden 2018 kesällä, kun Turun telakka päätti hankkia RMC:lta kaksi laivan runkolohkoa Turussa rakenteilla olevaan Costa Smeralda -risteilijään. Yhteistyö on sittemmin saanut jatkoa RMC:n ja Meyer Turun solmittua lisäsopimuksia useiden lohkojen valmistamisesta. Kaiken kaikkiaan Rauman telakalla on rakennettu tai rakennetaan 12 hotellialueen lohkoa Costa Cruises- ja Carnival Cruise Lines -varustamoiden omistamiin risteilijöihin.

”Laivanrakennusteollisuuden edistäminen Suomessa on meille tärkeä asia. Aikaisempi yhteistyömme RMC:n kanssa on toiminut hyvin, ja tämä on luonteva jatke sille,” Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer kommentoi.

Uusi energiatehokas Tallink Shuttle -alus on Rauma Marine Constructionsilta tähän mennessä tilatuista aluksista suurin, ja laivan arvo on noin 250 miljoonaa euroa. Tuleva Tallink Shuttle -alus on noin 212 metriä pitkä ja matkustajia alukseen mahtuu 2 800.

Tallink Gruppin aluksia on rakennettu Rauman telakan historiassa yhteensä neljä, ja niiden lisäksi kaksi alusta on suunniteltu Raumalla. Edellinen Raumalla rakennettu Tallink Groupin alus, Baltic Queen, valmistui 2009 ja operoi nykyään Tallinna–Tukholma-reitillä.

Jaa: