Rauma Marine Constructionsin ensimmäinen uudisrakennuslaiva laskettiin vesille
Laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions Oy:n (RMC) ensimmäinen laivatilaus, Molslinjen-varustamon tilaama matkustaja-autolautta, laskettiin vesille perjantaina Raumalla. 158-metrinen alus luovutetaan tanskalaisyhtiölle kesällä 2018.
Rauma Marine Constructionsin ensimmäinen uudisrakennuslaiva, tanskalaisen Molslinjenin käyttöön tuleva 158-metrinen matkustaja-autolautta, laskettiin tänään vesille Rauman telakalla. Laivan tuotanto aloitettiin etuajassa maaliskuussa, ja rakennustyöt ovat edenneet suunnitelmien mukaan.
”Tämä on RMC:n ensimmäisen uudisrakennuslaivan vesillelasku, eli merkittävä virstanpylväs yhtiömme historiassa. Seuraamme vesillelaskua erittäin ylpeinä”, kertoo toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.
Matkustaja-autolautta on jo ulkoisesti valmis, ja vesillelaskun jälkeen se siirretään varustelaituriin muun muassa varustelu- ja sisustustöitä varten. Lopuksi vuorossa ovat vielä koekäytöt ja käyttöönotot. Laiva luovutetaan Molslinjenille kesällä 2018.
Erinomaisesti sujunut projekti
Matkustaja-autolautan liikennöinti aloitetaan syksyllä 2018. Laiva liikennöi Tanskassa ympäri vuoden. Se on suunniteltu pääsääntöisesti reitille Køge (Sjælland) – Rønne (Bornholm), mutta kesällä alus liikennöi myös Rønnen ja Saksan Sassnitzin välillä.
Laivan matkustajakapasiteetti on yli 700 henkilöä, ja rahtia alukseen mahtuu noin 90 täysperävaunua. Vaikka pääasiallinen rahti tulee olemaan nimenomaan rekkoja, lautalla kulkee tarvittaessa myös satoja henkilöautoja.
Alus rakennetaan kokonaisuudessaan Raumalla ja sen työllistämisvaikutus on yhteensä arviolta tuhat henkilötyövuotta. Vielä ensi kevään varustelutöissäkin ahkeroi 300 työntekijää. RMC:llä ollaan erittäin tyytyväisiä projektin etenemiseen:
”Tuotanto on sujunut erinomaisesti: laiva valmistuu täsmällisesti aikataulussa, ja yhteistyö tilaajan kanssa on sujunut erittäin hyvin”, iloitsee RMC:n projektijohtaja Timo Kaskinen.
Arandan modernisointi etenee
Molslinjenin tilaaman matkustaja-autolautan vesillelaskun yhteydessä myös merentutkimusalus Aranda kellutetaan. Aluksen runkotuotannon työt, joissa alusta pidennettiin seitsemän metriä, on saatu päätökseen ja projekti siirtyy loppuvarusteluvaiheeseen.
Korjauksella ja uudistamisella taataan aluksen toimintakyky 2030-luvulle asti. Samalla sen ympäristövaikutukset ja käyttökustannukset pienenevät. Uudistuksen yhteydessä tehdyt lisämetrit mahdollistavat paitsi tutkimus- ja laboratoriotilojen laajentamisen myös siirtymisen uusien tutkimuksellisten vaatimuksien mukaiseen täysin sähköiseen voimansiirtoon. Alus luovutetaan takaisin tilaajalle aikataulun mukaisesti keväällä 2018.