fbpx

Rauma Marine Constructions ja Tallink sinetöivät uuden laivasopimuksen – Shuttle-alus on toistaiseksi suurin tilaus RMC:lle

Rauma Marine Constructions ja AS Tallink Grupp ovat julkistaneet, että rakentamissopimus Helsinki-Tallinna välille tulevasta uudesta shuttle-aluksesta astuu voimaan tänään. Aluksen suunnittelutyö alkaa vielä tänä keväänä ja se on määrä luovuttaa tilaajalleen alkuvuodesta 2022. Kyseessä on jo toinen Rauman telakalle tänä vuonna vahvistunut matkustaja-autolauttatilaus.

Rauma Marine Constructions ja AS Tallink Grupp ovat julkistaneet rakentamissopimuksen Helsinki–Tallinna-välille tulevasta uudesta shuttle-aluksesta. Sopimus astuu voimaan tänään. Aiesopimus laivasta solmittiin viime syksynä.

Uusi alus on suurin Rauma Marine Constructionsilta tähän mennessä tilatuista aluksista, ja laivan arvo on arviolta 250 miljoonaa euroa. Tuleva Tallink Shuttle -alus on noin 212 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on noin 50 000 tonnia. Matkustajia alukseen mahtuu 2 800, ja sen työllisyysvaikutus telakalle on arviolta yli 1 500 henkilötyövuotta.

Alus tulee hyödyntämään uusinta teknologiaa ja innovatiivisia ratkaisuja, sillä siitä halutaan mahdollisimman ympäristöystävällinen ja energiatehokas. Energiatehokkaassa laivassa on esimerkiksi kaksoispolttoaineratkaisu akkujärjestelmineen, ja toisena polttoaineena on mahdollista käyttää vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua (LNG).

”Olemme erittäin tyytyväisiä tilauksen toteutumisesta. Moderni ja ympäristöystävällinen alus tukee RMC:n tavoitetta olla johtava matkustaja-autolauttojen rakentaja. Alus on tarkoitus toimittaa tilaajalle vuoden 2022 alussa, joten se myös takaa meille työtä pitkäksi aikaa. Olemme myös erittäin iloisia Tallinkin paluusta Raumalle, sillä Rauman telakalla on rakennettu aiemmin neljä yhtiön alusta”, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Tallinkin Helsinki–Tallinna-reitillä kulkevaan uusimpaan shuttle-alukseen, Megastariin, verrattuna uudessa aluksessa on muun muassa enemmän matkustajatiloja, istumapaikkoja ja miehistöhyttejä. Teknisestä näkökulmasta aluksessa tulee olemaan tehokas maasähköliityntä sekä noin kolmanneksen suuremmat LNG-polttoainetankit kuin Megastarissa. Parantuneen suunnittelun ansiosta aluksen hiilidioksidipäästöt ovat 10 prosenttia pienemmät.

”Olemme tyytyväisiä voidessamme solmia sopimuksen RMC:n kanssa, sillä aluksen rakentaminen Raumalla tukee osaltaan lähialueemme taloutta. Odotamme innolla rakentamisen aloittamista. Uuden aluksen myötä pystymme myös tehostamaan toimintaamme meille tärkeällä Helsinki–Tallinna-reitillä entisestään”, Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

Rauma Marine Constructionsilla on työn alla toinenkin matkustaja-autolautta. Telakka solmi tammikuussa rakennussopimuksen Vaasa–Uumaja-välin liikenteeseen tulevasta matkustaja-autolautasta Kvarken Linkin kanssa. Toiminnan kasvun myötä RMC verkostoineen on rekrytoinut lisää työvoimaa ja jatkaa rekrytointeja myös jatkossa.

Jaa: