Friski myättäst, RMC tekee kolmea laivaa rinnakkain ­– Kaupunginjohtaja Esko Poikela: ”Raumalaiset ovat ylpeitä telakasta”

1.11.2023 Uutiset

Rauman telakalla oli keskiviikkona aihetta juhlaan työn lomassa – jo kolmannen kerran vajaan viikon aikana.

– Myötätuuli on aika kova, tiivistää telakan tilanteen RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.

Friski myättäst, niin kuin raumalaisilla on tapana sanoa.

Kuva: RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen (vas.) ja Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela seurasivat Spirit of Tasmania 4 -laivan vesillelaskua Rauman telakalla. ”Laiva suunniteltiin ja rakennetaan todella vaativiin meriolosuhteisiin. Se onkin tyypillistä Raumalla rakennettaville aluksille, että ne räätälöidään tilaajan tarpeisiin”, sanoo Poikela.

Rauma Marine Constructions ja sen tytäryhtiö RMC Defence rakentavat Raumalla nyt samanaikaisesti kolmea laivaa. Kaikissa projekteissa saavutettiin juuri tärkeä merkkipaalu.

”Tasmanialainen” laskettiin vesille

Viime perjantaina laskettiin vesille TT-Linen tilaama Spirit of Tasmania 4, joka on Tallinkin MyStarin kokoluokan matkustaja-autolautta.

Kuva: TT-Linen kahden laivan tilaus lienee suurin yksittäinen vientikauppa Suomesta Australiaan.

Maanantaina saatiin juhlistaa Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettien tuotannon starttia. RMC Defence rakentaa Merivoimille neljä sotalaivaa, jotka korvaavat yhteensä seitsemän alusta.

Kuva: Puolustusministeriön kansliapäällikkö Esa Pulkkinen käynnisti sotalaivojen tuotannon RMC:n Mika Niemisen todistaessa.

Juhlaputken täydensi Spirit of Tasmania 5:n kölinlasku keskiviikkona.

Kuvat: Spirit of Tasmania 5:n kölinlaskua juhlistettiin Rauman telakalla. Nyt käynnissä on rungonkoonti.

Laivakaupat työllistävät yli 7000

Marraskuun alkaessa telakalla työskenteli tuhatkunta ihmistä. RMC:n operatiivinen johtaja Ville Laaksonen kertoo määrän kasvavan vielä parilla sadalla lähiaikoina.

Laivakauppojen suora työllistävä vaikutus Suomessa on mittava: sotalaivoissa noin 3600 henkilötyövuotta, ”tasmanialaisissa” noin 3500.

Määrää voi yrittää hahmottaa vaikkapa niin, että Rauman Lukon huippumatseissa jääkiekon SM-liigassa käy noin 3500 katsojaa. Sellaiselle ihmisjoukolle kumpikin kauppa antaa työtä vuodeksi.

RMC palkannut paljon lisää osaajia

RMC on investoinut tuotantolaitteisiin sekä vahvistanut osaamistaan mittavilla rekrytoinneilla. Yhtiön omalla palkkalistalla on noin 250 ihmistä. Paikallisten verkostoyritysten leivissä työskentelee suuri joukko osaajia.

Ja päälle tulee vielä välillinen työllistävä vaikutus Rauman seudun palveluille.

Kuva: RMC on vahvistanut osaamistaan vaativien projektien läpimenon varmistamiseksi. Yhtiön omalla palkkalistalla on jo noin 250 ihmistä.

Laivue 2020 -hankenimellä kulkeneet sotalaivat ovat olleet paljon esillä mediassa, myös aikataulun pitkittymisen vuoksi.

– Emme häpeä, että projekti on myöhässä. Se on äärimmäisen vaativa, sillä vastaavia aluksia ei ole rakennettu missään. Oppimista on vaadittu niin telakalta kuin tilaajalta. Nyt aurinko paistaa ja olemme paremmilla vesillä, sanoo RMC:n hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson.

Kuva: RMC:n hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson löi perinteiseen tapaan nimikirjaimensa teräslevylle sotalaivojen tuotannon starttitilaisuudessa.

Maailmanluokan sotalaivoja tekemään

Pohjanmaa-luokan alusten suorituskyky on poikkeuksellisen monipuolinen. Korvetit kykenevät kaikkina vuodenaikoina muun muassa merimiinoitukseen, vedenalaiseen sodankäyntiin, meriyhteyksien turvaamiseen sekä pitkäkestoiseen merelliseen läsnäoloon.

– Monitoimikorvetit ovat Merivoimien ensimmäinen alusluokka, joka suunnitellaan ja rakennetaan luokituslaitoksen valvonnassa mukaan lukien jäissäkulkukyky. Tuotekehitys jatkuu tuotannon aloituksen jälkeen, kertoo RMC:n projektijohtaja, kommodori evp. Timo Ståhlhammar.

Ensimmäisen sotalaivan rakentaminen vie telakalla noin 28 kuukautta. RMC:n osuus on pääosin valmis huhtikuussa 2026. Viimeinen neljästä korvetista on määrä olla Merivoimien käytössä vuoteen 2029 mennessä.

Kuva: Timo Ståhlhammar vetää Laivue 2020 -projektia RMC Defencellä. Ståhlhammar on taustaltaan kommodori, joten hän puhuu varmasti samaa kieltä Merivoimien komentaja Jori Harjun kanssa.

”Uudet laivat turvaavat merireittimme”

Merivoimien komentaja, kontra-amiraali Jori Harjun mukaan monitoimikorveteista hyötyy koko Suomi.

– Uudet laivat turvaavat Suomen merireitit ja yhteiskunnan toiminnot, toteaa Harju.

Suomi on ikään kuin saari. Merireitit ovat elintärkeitä, koska leijonanosa maamme viennistä ja tuonnista kulkee laivoissa. Korvaavia maareittejä ei käytännössä ole tarpeeksi.

Tämä huoltovarmuusnäkökulma on vain korostunut sen jälkeen, kun eduskunta päätti korvettihankinnoista. Syy on kaikkien tiedossa.

Rauman kaupunki satsannut isosti

Laivue-projektin alusta saakka on ollut selvää, että sotalaivat pitää rakentaa katon alla. Se antaa suojaa paitsi Raumanmeren rannan vaihtuvilta sääolosuhteilta myös uteliailta katseilta. Varta vasten rakennettu monitoimihalli valmistui tänä vuonna.

Rauman kaupunki on sitoutunut vahvasti hankkeeseen. Kun korealaisyhtiö STX sulki Rauman telakan, kaupunki osti alueen rakennuksineen noin 18 miljoonalla eurolla. Kaupunki lähti myös uuden hallin lainojen takaajaksi merkittävällä summalla.

– Telakalla on valtava merkitys Raumalle. Työpaikat luovat elinvoimaa. Rauman panostukset telakkaan tulevat nyt positiivisesti esille ja hyödyttävät kaupunkilaisia. Nähdään, että emme ole satsanneet turhaan, sanoo kaupunginjohtaja Esko Poikela.

Kuva: Kaupunginjohtaja Esko Poikelan mukaan Rauma haluaa profiloitua merikaupunkina.

”Kaikki laivat tilaajalleen räätälöityjä”

Kaupunginjohtaja tietää raumalaisten olevan ylpeitä RMC:n isoista laivahankkeista, jotka jatkavat kaupungin pitkää ja kunniakasta telakkahistoriaa.

– Wasalinen Aurora Botnia, Tallinkin MyStar, TT-Linen ja Merivoimien alukset ovat kaikki tilaajilleen räätälöityjä laivoja, joissa on todella paljon uutta edistyksellistä ja vihreää teknologiaa, kehuu Poikela.

Toimitusjohtaja Nieminen vakuuttaa, että RMC:ssä tehdään joka päivä hartiavoimin töitä sen eteen, että raumalainen laivanrakennusosaaminen vahvistuu ja nykyaikaistuu. Hänen mukaansa yhtiössä viime vuonna käynnistetyn muutosohjelman tulokset alkavat jo näkyä.

Laivoista buustia Tasmanian taloudelle

TT-Linen uudet laivat tulevat liikennöimään Australian ja Tasmanian välillä, kovista keleistään tunnetulla Bassinsalmella. Juuri tälle reitille suunnitellut alukset korvaavat kaksi Suomessa 1990-luvulla rakennettua laivaa.

– Uusien laivojen matkustaja-, ajoneuvo- ja rahtikapasiteetti on paljon suurempi kuin nykyisten alusten. Sillä tulee olemaan suuri positiivinen vaikutus Tasmanian matkailulle ja Tasmanian taloudelle laajemminkin, sanoo varustamon toimitusjohtaja Bernard Dwyer.

Kuva: TT-Linen toimitusjohtaja Bernard Dwyer on innoissaan ”tasmanialaisista”, joita rakennetaan parhaillaan Rauman telakalla. Ensimmäinen valmistuu ensi suvena, sisarlaiva talvella 2024-2025.

”Tasmanialaisista” ensimmäinen valmistuu ensi suvena ja toinen talvella 2024-2025.

Kokonaan suomalaisessa omistuksessa olevan RMC:n tilauskirjan arvo on peräti 1,2 miljardia euroa. Kahden laivan projekti on kaikkien aikojen suurin yksittäinen suomalainen vientikauppa Australiaan.

Kirjoittaja: Janne Rantanen

Lisätietoja: Hanna-Kaisa Koskinen, 050-384 3660