Sähkölaivat tuovat kilpailuetua – RMC rakentaa tulevaisuuden meriliikennettä

RMC | Artikkeli | 18.10.2025

EU-lainsäädäntö kirittää meriliikenteen vähähiilisyyttä ja laivojen sähköistymistä, mutta ympäristön lisäksi hyödyt tuntuvat merkittävällä tavalla myös varustamoiden operatiivisissa kustannuksissa. Rauma Marine Constructions (RMC) on sähkölaivojen rakentamisen lisäksi kehittämässä mallia, jolla varustamoiden sähkölaivainvestointeja tuetaan uudella energy as a service -mallilla. Meriliikenteen sähköistymisestä käytiin vilkasta keskustelua RMC:n tällä viikolla järjestämässä keskustelutilaisuudessa, johon osallistui muun muassa varustamojen edustajia.

RMC ja sen yhteystyökumppanit ovat jo useamman vuoden ajan kehittäneet päästöttömän merenkulun konsepteja sen jälkeen, kun tavoite meriliikenteen päästöttömyydestä vuoteen 2050 mennessä julkistettiin Glasgow’n ilmastokokouksessa vuonna 2021. Vuosina 2022–24 toteutetussa Decatrip-hankkeessa tavoitteena oli kehittää yksi maailman ensimmäisistä vihreistä käytävistä Turun ja Tukholman väliselle meriliikennereitille. Vuonna 2023 käynnistyneessä FUSE-hankkeessa tutkittiin puolestaan täyssähköistä laivakonseptia.

– Sähkölaiva itsessään on teknisesti mahdollinen, mutta pullonkaula on lataaminen. Jokaisen matkan jälkeen pitää ladata, sanoo RMC:n varatoimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Mika Laurilehto.

Sähkölaivan rakennuskokemusta RMC:llä on Vaasan ja Uumajan välillä liikennöivän Aurora Botnia -matkustaja-autolautan rakentamisesta. Akkuhybridialus sai vuonna 2021 arvostetun Ropax Ferry of the Year -palkinnon ja vuonna 2022 Shippax-palkinnon suunnittelusta ja teknologiasta.

Sähkölaivat tuovat varustamoille kilpailuetua

Tähän mennessä päästöjen vähentämiseen liittyvät tekniikat ovat olleet varustamoille kalliita investointeja ja tehneet operoinnista vaikeampaa. Siirtyminen sähkölaivoihin tulee pudottamaan päästöt nollaan ja vähentämään laivojen käyttökustannuksia. Samalla kun päästökauppa uudistuu, tarjoaa se sähkölaivoilla operoiville varustamoille uusia ansaintamahdollisuuksia.

– Tähän asti varustamot ovat maksaneet päästösakkoja tai ostaneet uusiutuvia polttoaineita. Nyt varustamot voivat ostaa sähkölaivan, joka tuo lisätienestejä päästökaupan kautta. Tämä on aivan uusi mahdollisuus. Enää ei tarvitse valita kahden huonon vaihtoehdon välillä, vaan voi valita hyvän vaihtoehdon, joka tuo kilpailuetua, sanoo Åbo Akademin tutkimusjohtaja Magnus Gustafsson.

RMC ja Åbo Akademi tekevät kiinteää yhteistyötä merenkulun sähköistämisessä. Gustafsson kertoo, että kehitys on nopeaa ja keskeisessä roolissa on akkuteknologian kehittyminen. Akut pienenevät ja kevenevät, tulevat hinnaltaan halvemmiksi, mutta toiminnaltaan tehokkaammiksi. Akkujen koon pienentyessä avautuu varustamoille myös toinen uusi ansaintamahdollisuus: pienemmät akut jättävät enemmän tilaa rahdin kuljettamiselle.

Gustafsson kertoo, että merenkulun sähköistyminen on valtava muutos myös laivasuunnittelulle, jossa suomalaiset yliopistot ovat lisäämässä yhteistyötä.

– Koko ajan tulee uusia oivalluksia, vahvistaa Gustafsson.

Sähkölaivat vastaavat vihreän siirtymän vaatimuksiin

RMC:n järjestämässä keskustelutilaisuudessa sähköistyvän meriliikenteen hyödyt nähtiin ilmeisinä.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses viittasi Viking Linen, RMC:n ja muutaman muun yhteistyökumppanin Helios-konseptiin, joka toteutuessaan olisi maailman suurin sähkökäyttöinen matkustaja-autolautta.

– Helios-projekti avaa näkymän merenkulun uuteen aikakauteen aivan kuten ensimmäiset purje-, höyry- ja moottorilaivat aikoinaan. Konseptimme todistaa, että suuren mittakaavan päästötön meriliikenne ei ole enää utopiaa, vaan maailman suurimmat täysin sähkökäyttöiset matkustaja-autolautat voisivat olla liikenteessä jo ensi vuosikymmenen alussa. Olemme erittäin sitoutuneita tekemään totta kunnianhimoisesta visiosta, jonka olemme Heliokseen kiteyttäneet, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo.

Myös Tallink Gruppissa ollaan kiinnostuneita sähkölaivojen tuomista mahdollisuuksista. Työtä kohti vihreää siirtymää on tehty muun muassa ottamalla käyttöön uusia aluksia, joista uusin Raumalla rakennettu MyStar.

– Tallink Grupp on vihreän siirtymän ja kestävän hallinnon vaatimusten tasalla. Olemme vähentäneet koko laivastomme hiilidioksidipäästöjä vaikuttavat 62 % vuoden 2008 tasoon verrattuna. Uudet, tehokkaammat alukset ovat olleet merkittävässä roolissa tässä saavutuksessa, erityisesti Tallinna–Helsinki-reitillä liikennöivät shuttle-alukset. Näistä uusin, MyStar, rakennettiin Rauman telakalla. Katsomme luottavaisesti tulevaisuuteen, etsimme jatkuvasti mahdollisuuksia ottaa käyttöön uusia ympäristöystävällisiä ratkaisuja ja pyrimme jatkuvasti parantamaan olemassa olevien alustemme tehokkuutta, summaa HT Shipmanagementin toimitusjohtaja Tarvi-Carlos Tuulik.

Energy as a service vapauttaa varustamoiden ja satamien pääomia

Sähkölaivojen rakentamisen lisäksi RMC on kehittänyt mallin, jossa varustamoiden ei tarvitsisi sitoa suuria summia akkuihin eikä satamien latausinfraan. Tällä ratkaistaisiin yksi tämänhetkisistä pullonkauloista – satamien haaste latausinfrainvestointeihin.

RMC:stä väläytetään, että liiketoimintaa voisi laajentaa laivoihin ja niiden huoltoon liittyvien elinkaaripalvelujen osalta myös akkuihin ja lataukseen.

– Elinkaaripalvelua voisi laajentaa kattamaan muun muassa akustojen vuokraamisen, kunnon hallinnan, latauksen suunnittelun ja akkujen vaihtosuunnittelun. Uutena elementtinä tähän tulisi vahvemmin myös energianhallinnan ohjelmistokehitys, kertoo RMC:n kone aluevarustelun osastopäällikkö Mari Hovi.

Hän kertoo, että sähkölaiva voitaisiin myydä jopa ilman akustoa, joka asennettaisiin laivaan sen luovutuksen jälkeen energy as a service -periaatteella.

– Tällaisen laivan investointi on myös halvempi varustamolle, vahvistaa Mari Hovi.

Sähkölaivatehtaalla vastataan kymmenien miljardien markkinapotentiaaliin

RMC:n tutkimuksen ja kehityksen osastopäällikkö Teemu Kyläkallio kertoo, että tällä hetkellä olemassa oleva sähkölaivateknologia soveltuu kaikkeen Euroopan sisäiseen meri- ja sisävesiliikenteeseen eli noin puoleen kaikesta vesiliikenteestä. Akkuteknologian nopea kehitys voi avata mahdollisuuksia myös valtameriliikenteeseen.

Jo pelkästään matkustaja-autolauttojen sekä lyhyen matkan rannikkoliikenteessä olevien muiden alusten markkinat ovat valtavat. Laskentatavan mukaan päästään alkuvaiheessa jopa sadan miljardin markkinapotentiaaliin.

RMC onkin jo valmistautunut sähkölaivojen laajamittaiseen rakentamiseen. Etumatka muihin on merkittävä: RMC on jo useamman vuoden tutkinut, hakenut kumppanuuksia ja esitellyt asiakkaille sähkölaivaosaamistaan. Potentiaali on seuraavien kymmenen vuoden aikana niin merkittävä, että kysyntään pitää vastata uusilla keinoilla. RMC:lle erityisesti 2020-luvun aikana kehittynyt kokonaisosaaminen ja tuotantoketjun hallinta halutaan viedä sähkölaivojen rakentamisessa uudelle tasolle sähkölaivatehtaassa.

– Pitää luoda tehokkaampi tuotantokyky, jolloin teollinen tuotanto on ainoa vaihtoehto. Suunnittelemme tuotantoprosessit uudelleen siten, että voimme rakentaa laivan tehtaassa vesillelaskuvalmiiksi. Runko kootaan ja varustellaan valmiiksi vesillelaskua varten. Teollisessa tehdasprosessissa toimitusajat ovat kolmanneksen nykyistä nopeampia ja hinnat kilpailukykyisiä, kertoo Mari Hovi.

Yhteistyökumppanit ja laitejärjestelmävalmistajat ovat kehityksestä kiinnostuneita. Sähkölaivojen tuotantoprosessi tarjoaa myös näille toimijoille merkittäviä kasvumahdollisuuksia.

RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen kiteytti tilaisuudessa sähkölaivojen hyödyt varustamoille: pienempi investointi- ja operointikustannus, parempi riskinhallinta – ja ennen kaikkea täysi hiilidioksidittomuus, kun laivat ovat täysin päästöttömiä.

Samankaltaisia artikkeleita

30.9.2025
Mediatiedote
18.9.2025
Artikkeli
26.8.2025
Mediatiedote
29.7.2025
Mediatiedote

Näytä lisää