Rauman telakalla rakennettu Spirit of Tasmania V -matkustaja-autolautta lähti tänään miehistöineen matkalle Euroopan kautta kohti Tasmaniaa. Laiva valmistui ja luovutettiin virallisesti sen tilaajalle, TT-Line Company PTY Ltd:lle, tämän vuoden kesäkuussa. Kaksi Raumalla rakennettua Spirit of Tasmania -autolauttaa, Spirit of Tasmania IV ja Spirit of Tasmania V, muodostavat kaikkien aikojen suurimman yksittäisen vientikaupan Suomen ja Australian välillä.
Rauman telakalla todistettiin tänään historiallista hetkeä, kun jälkimmäinen Spirit of Tasmania -autolautta aloitti matkansa kohti kotisatamaansa Devonportia. Matkan aloitus oli kuvainnollinen päätös kaikkien aikojen suurimmalle Suomen ja Australian väliselle yksittäiselle vientikaupalle. Virallisesti laiva luovutettiin asiakkaalle jo tämän vuoden kesäkuussa.
Spirit of Tasmania V -matkustaja-autolautan kapteeni Bob Moss navigoi myös sisaralus Spirit of Tasmania IV -aluksen Tasmaniaan aiemmin tänä vuonna.
– Spirit of Tasmania -alukset ovat teknisesti edistyksellisiä lähes kaikilta osin. Ne ovat erittäin tehokkaita ja ketteriä ohjata, kiittelee kapteeni Bob Moss samalla kun hän kehuu Rauman telakan laivanrakennusosaamista ja omistautuneisuutta.
RMC:n rakentamat matkustaja-autolautat tulevat liikennöimään Geelongin ja Devonportin välillä haastavista meriolosuhteista tunnetulla Australian avomerireitillä Bassinsalmessa, jonne ne on varta vasten rakennettu. Alukset korvaavat Suomessa 1990-luvulla rakennetut sisaraluksensa. Uusien aluksien matkustaja-, ajoneuvo- ja rahtikapasiteetti on selvästi edeltäjiään suurempi. Projektin työllistävä vaikutus oli yli 3 500 suoraa henkilötyövuotta.
– RMC on rakentanut yhtiön kymmenvuotisen historian aikana viisi matkustaja-autolauttaa, joista viimeisimpänä kaksi Spirit of Tasmania -autolauttaa. Olemme erikoistuneet rakentamaan aluksia vaativiin meriolosuhteisiin, joihin myös nyt käynnissä olevan Laivue 2020 -hankkeen neljä monitoimikorvettia tulevat. Tämä, jos mikä, on osoitus henkilöstömme kyvykkyydestä viedä läpi menestyksekkäästi erilaisia kokonaistoimituksia hyvässä yhteistyössä vaativien kumppanien kanssa, kiittelee RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.
Tällä hetkellä käynnissä olevan Laivue 2020 -hankkeessa Suomen merivoimille rakennettavien neljän monitoimikorvetin lisäksi RMC valmistautuu Yhdysvaltojen jäänmurtajatilauksiin, joiden työllistäväksi vaikutukseksi arvioidaan tuhansia henkilötyövuosia.
– Odotamme innolla uusia hankkeita, joissa pääsemme hyödyntämään viime vuosien merkittäviä investointejamme ja jatkuvia panostuksiamme osaamiseemme, vahvistaa Nieminen.
RMC:ssä uskotaan, että jäänmurto-osaamisessa yhtiö on vahva vaihtoehto myös Suomen jäänmurtajahankinnassa sekä Nato-maiden tulevien viranomaisalusten tarpeiden täyttämisessä. Matkustaja-autolautoissa merkittävän tulevaisuuden potentiaalin muodostaa merenkulun sähköistyminen, jossa RMC on valmistautunut sekä uudistuotantoon että vanhojen alusten modernisointiin.
Samankaltaisia artikkeleita




