Valmistamme huippuluokan teknologisesti edistyneitä aluksia vaativiin olosuhteisiin.
Vuosina 1990–2014 Raumalla toimi useita eri laivanrakennusyrityksiä. Ne rakensivat yhteensä lähes 40 kaupallista alusta, ja niiden asiakkaisiin kuului lähes kaikki Pohjois-Euroopan merkittävät toimijat.
STENA LINE
TT-line
scandlines
irish ferries
sea france
tallink silja
north link
color line
P&O ferries
Vuosikymmenien kokemus
Henkilöstöstämme iso osa on tehnyt pitkän uran Raumalla aiemmin toimineissa telakkayhtiöissä. Yhdistämällä vuosikymmenten kokemuksen ja modernin laivanrakennusosaamisen pystymme tuottamaan tilaajan tarpeisiin räätälöityjä, teknisesti kehittyneitä huipputason aluksia vaativiin olosuhteisiin.

Spirit of Tasmania
TT-LINE
Lenght
Beam
Draught
Gross Tonnage
Speed
Lane Metres
Passengers
Cabins
212 m
31 m
7 m
48 000 t
26 knots (48 km/h)
3 700
1 800
301
Spirit of Tasmania IV & V
Teimme tasmanialaisen TT-Line Companyn (Spirit of Tasmania) kanssa vuonna 2021 sopimuksen kahden matkustaja-autolautan rakentamisesta, joista molemmat tulevat liikennöimään haastavalla avomerireitillä Bassinsalmessa Australian Victorian osavaltiossa sijaitsevan Geelongin ja Tasmanian osavaltion Devonportin välillä. Alukset on suunniteltu varta vasten kyseiselle reitille.
Valmistuessaan Spirit of Tasmaniat ovat maailman eteläisimmät pelkästään nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä liikennöivät alukset. Ne on varustettu kaksoispolttoaineratkaisulla, joten operointi on mahdollista myös vaihtoehtoisilla biopohjaisilla polttoaineilla.
Ensimmäinen aluksista luovutettiin tilaajalleen syyskuussa 2024. Toinen luovutetaan kesällä 2025.

MYSTAR
TALLINK
Loa
Beam Mld.
Draught
Gross Tonnage
Speed
Lane meters
Passengers
Cabins
212 m
30.6 m
7 m
50 000 t
27 knots
3 190
3 000
48
MyStar
Tallinkille rakennettu MyStar oli kolmas laivatilauksemme. Samalla se oli kaikkiaan seitsemäs Tallinkille Raumalla rakennettu alus.
Alus hyödyntää polttoaineenaan meridieseliä vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Polttoaineratkaisun lisäksi MyStarin suunnittelussa keskityttiin maksimoimaan aluksen energiatehokkuus. Aluksen voimalaitos on konfiguroitu siten, että se on helposti optimoitavissa polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi. Lisäksi laivan paranneltu datankeruujärjestelmä auttaa miehistöä operoimaan alusta mahdollisimman energiatehokkaasti.
MyStar luovutettiin Tallinkille joulukuussa 2022.

AURORA BOTNIA
WASALINE
Loa
Beam Mld.
Draught
Gross Tonnage
Speed
Lane meters
Passengers
Cabins
150 m
26 m
5.95 m
24 036 t
20 knots
1 500
800
68
Aurora Botnia
Wasalinelle rakennettu Aurora Botnia luovutettiin tilaajalle vuoden 2021 elokuussa. Alus liikennöi Vaasan ja Uumajan välisellä reitillä.
Aurora Botnia on varustettu uusimmalla ympäristöteknologialla. Alus on merkittävästi nykyvaatimuksia ympäristöystävällisempi, minkä myötä se täytti ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa Clean Design -luokkamerkin kriteerit. Akkuteknologian ja biopohjaisten polttoaineiden ansiosta Aurora Botnian päästöt ovat puolet edeltäjänsä Wasa Expressin päästöistä.
Kansainvälinen raati palkitsi aluksen sen valmistumisvuonna ”The RoPax of the Year” -palkinnolla ja seuraavana vuonna ”Shippax Design & Technology” -palkinnolla. Vuonna 2022 Aurora Botnialle myönnettiin Avainlippu-tunnus, joka kertoo tuotteen korkeasta, yli 80 prosentin kotimaisuusasteesta.

Molslinjen
hammerShus
Loa
Beam Mld.
Draught
Gross Tonnage
Speed
Lane meters
Passengers
158 m
23.5 m
5.7 m
18 500 t
17.7 knots
1 500
720
Hammershus
Ensimmäinen laivatilauksemme, tanskalaisen Molslinjen-varustamon käyttöön tullut matkustaja-autolautta Hammershus, valmistui kesällä 2018.
Parhaimmillaan 17,7 solmua kulkeva laiva käyttää täysin rikitöntä polttoaineetta. Lisäksi aluksen polttoaineen kulutus on erittäin alhaista. Tästä voidaan kiittää paitsi erittäin polttoainetehokkaita Wärtsilän päämoottoreita myös aluksen rungon muotoilua. Hammershus täyttää myös kaikki voimassa olevat ja lähivuosina voimaan tulevat ympäristömääräykset.
Hammershusin pääasiallinen reitti on Bornholmin saaren ja Sjellannin välillä, reitillä Köge–Rönne, mutta sitä käytetään osan vuotta myös Bornholmin ja Saksan välisellä reitillä Rönne–Sassnitz.