fbpx

Hammershus-matkustaja-autolautta

Rauma Marine Constructionsin ensimmäinen laivatilaus, tanskalaisen Molslinjen-varustamon käyttöön tullut matkustaja-autolautta Hammershus, valmistui kesällä 2018 Rauman telakalla.

158 metriä pitkä ja 23,5 metriä leveä matkustajalautta aloitti liikennöinnin syksyllä 2018. Laivan matkustajakapasiteetti on 720 henkilöä, ja henkilökunnan määrä on 20. Rahtia alukseen mahtuu noin 90 rekan täysperävaunua. Pääasiallinen rahti on nimenomaan rekkoja, mutta lautalla kulkee tarvittaessa myös satoja henkilöautoja.

Jopa 17,7 solmua kulkeva laiva kulkee täysin rikittömällä polttoaineella. Aluksen polttoaineen kulutus on myös erittäin alhaista aikaisempiin aluksiin verrattuna. Tästä voidaan kiittää paitsi erittäin polttoainetehokkaita Wärtsilän päämoottoreita myös rungon hyvää muotoa. Alus täyttää myös kaikki voimassa olevat ja lähivuosina voimaan tulevat ympäristömääräykset.

Autolautan pääasiallinen reitti on Bornholmin saaren ja Sjellannin välillä, reitillä Köge-Rönne, mutta autolauttaa tullaan käyttämään osan vuotta myös Bornholmin ja Saksan välisellä reitillä Rönne-Sassnitz.

Alus rakennettiin kokonaisuudessaan Raumalla ja sen työllistämisvaikutus oli arviolta tuhat henkilötyövuotta.

Tutkimusalus Arandan peruskorjaus

Suomen ympäristökeskuksen merentutkimusalus Arandan peruskorjaus Rauman telakalla aloitettiin loppukesästä 2017. Aranda luovutettiin tilaajalleen kesällä 2018.

Arandan korjauksella ja uudistamisella haluttiin taata aluksen toimintakyky 2030-luvulle asti. Uudistuksen yhteydessä Arandan keskelle lisättiin uusi lohko ja sekä sen perää että peräkantta muotoiltiin uudelleen. Yhteensä Aranda piteni seitsemällä metrillä. Lisämetrit mahdollistivat paitsi tutkimus- ja laboratoriotilojen laajentamisen myös siirtymisen uusien tutkimuksellisten vaatimuksien mukaiseen täysin sähköiseen voimansiirtoon.

Peruskorjauksen seurauksena Aranda on aiempaa ympäristöystävällisempi, sillä se voi käyttää biodieseliä ympäri vuoden ja lisäksi se voi jatkossa kulkea lyhyitä matkoja pelkästään akkusähköllä. Uusi akkuteknologia pienentää päästöjä sekä vähentää aluksen mereen aiheuttamaa melua huomattavasti, mikä helpottaa merieliöiden tutkimista.

Jäänmurtaja Otson konversio

Arctian jäänmurtaja Otson mittavat muutostyöt suoritettiin RMC:n telakalla alkukesällä 2015. Konversioprojektissa Otso muutettiin entistä monipuolisempiin tehtäviin soveltuvaksi erikoisalukseksi.

Alukseen asennettiin keinunnanvaimennustankki, joka mahdollistaa avovesioperoinnin. Konversioon sisältyi myös rakenteiden vahvistaminen, jonka myötä Otson jäävahvuusluokka nousi arktisten vaatimusten mukaiseksi.

Lisäksi runkoa vahvistettiin, ja alukseen asennettiin myös uudet, kansainväliset standardit täyttävät pelastusveneet sekä helikopterikansi.

Muutostöiden myötä Itämerelle suunniteltu Otso pystyy operoimaan kaikilla maailman merillä. Kolmen kuukauden kestoinen konversioprojekti työllisti Raumalla kymmeniä ihmisiä.

Monitoimimurtaja Fennican ja Nordican huoltotyöt

Rauma Marine Constructionsilla on huoltosopimus Nordica ja Fennica -monitoimialuksista Arctia Oy:n kanssa. RMC teki ensimmäiset huoltotyönsä monitoimimurtajille alkuvuodesta 2015.

Murtajien parissa työskenteli noin viisikymmentä metalliteollisuuden sekä pintakäsittelyn ja sähkötöiden ammattilaista, jotka valittiin Rauma Marine Constructionsin kumppaniverkostosta.

Molemmilla monitoimimurtajilla on vahvat siteet Raumalle. Fennica valmistui Aker Finnyardsin Rauman telakalta vuonna 1993 ja sisaralus Nordica vuotta myöhemmin.

Tallink Silja Serenaden ja Symphonyn uudistustyöt

Rauma Marine Constructions toteutti Helsingin ja Tukholman välillä liikennöivä m/s Silja Serenaden uudistustyöt syksyllä 2015. Uudistus sisälsi sekä matkustajille näkyvää pintaremonttia että teknisiä töitä.

Aluksen pohja kunnostettiin, ohjausjärjestelmä päivitettiin ja yhteen pääkoneista suoritettiin täydellinen huolto. Seitsemäs kansi koki myös suuren muodonmuutoksen, kuten myös aluksen kaikki 60 delux-hyttiä, jotka uusittiin täysin kahden viikon kuivatelakoinnin aikana.

Silja Symphonyn kunnostustyöt suoritettiin RMC:n telakalla alkuvuodesta 2016. Alukseen tehtiin osittain samat muutokset kuin sisaralus Silja Serenadeen. Symphonyn kaikki perhehytit uudistettiin ja Symphonyn DeLuxe-hytit saivat uuden ilmeen. Myös kokoustilojen aula uudistettiin Serenaden malliin.

Tämän lisäksi laivan peräosassa sijaitseva, artistien esiintymislavanakin toimiva Old Port Pub uudistettiin kaikkia pintoja ja kalusteita myöten, ja pubi sai uuden sisäänkäynnin Promenadi-kävelykadulle.

 

Kuva: Dubai Properties

Tekosaaren ja kelluvien luksushuviloiden terästyöt

Rauma Marine Constructionsilla on oma terästuotanto ja RMC on vastannut useammasta Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin toimitetusta teräsrakenteesta. Teräsrakenteita on tehty sekä virkistysalueeseen dubailaisen luksushotelli Burj Al Arabin edustalle, teräksisiin tekosaariin että samaiseen kohteeseen toimitettuihin kelluviin huviloihin. 10 000-neliöisellä kelluvalla virkistysalueella on muun muassa miljoonakiloinen hiekkaranta ja ravintoloita.

Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin toimitetut rakenteet on tehty turkulaisyhtiö Admareksen alihankkijana. Viimeisimmän Dubai Propertiesin -tilauksen rakentaminen alkoi Raumalla lokakuussa 2016 ja yhdeksän kelluvan huvilan kuljetus lähti heinäkuussa 2017 Rauman satamasta. Seuraavassa kuljetuksessa Admares toimittaa Dubaihin vielä yhden huvilan, kaksi ravintolaa ja jahtiklubin Raumalta.

Burj al-Arab Hotel Beach Platform

  • Toimitettu tammikuussa 2016
  • Teräsmäärä 3 000 tonnia
  • Kannen tila 10 000m2
  • Ravintolat, altaat, ranta, cabanat

Floating Real Estate

  • Yhdeksän huvilaa toimitettu kesällä 2017 Dubaihin. Yksi huvila, kaksi ravintolaa ja jahtiklubi toimitetaan seuraavassa toimituksessa.
  • 10 villaa
  • 2 ravintolaa
  • jahtiklubi